Close Menu

Fusie update - april 2024

Fusie update - april 2024

22 april 2024

 

Na de parochieavond van november 2023 is het bestuur druk bezig geweest om de documenten die voor de fusie bij het bisdom aangeleverd dienen te worden (vitaliteitsscan van de parochies en het gebouwplan) verder in te vullen. Het bestuur moet vóór 1 juli 2024 de volgende stukken bij het bisdom aanleveren:

  • Naam nieuwe parochie
  • Begroting
  • Meerjaren onderhoudsplannen
  • Vitaliteitsscan parochies
  • Verslagen van de parochieavonden over de fusie

Voor het uitwerken van de andere zaken die voor de fusie geregeld moeten worden is er op dinsdag 16 april een vergadering geweest van het bestuur met de pastoraatsgroep, de parochieteams en enkele andere vrijwilligers. Tijdens deze avond zijn er werkgroepen gevormd die ieder op hun eigen gebied uit gaan zoeken wat er nodig is om tot de fusie te komen. In sommige gevallen vindt de uitwerking plaats in al bestaande (werk)groepen.

Pastoraatsgroep:

  • Invullen vitaliteitsscan per parochie
  • Inventarisatie gemeenschappelijke vieringen:
    • Gemeenschappelijke vieringen
    • Voorbereiding van 1e communie / vormsel (centraal / decentraal)
    • Waar vinden doopvieringen en uitvaarten plaats
  • Inventarisatie lokale (werk)groepen, bijv. Kosters, lectoren, vervoer, koren, etc.
  • Inventarisatie taken en verantwoordelijkheden parochieteams (centraal / decentraal)
  • Inventarisatie externe contacten zoals raad van kerken
  • Centraal maken van vieringenrooster

Werkgroep secretariaat / ledenadministratie:

  • Inventarisatie huidige systemen van de parochies
    • Wat moet er nog geregeld worden om het samen te voegen
  • Wat wordt er centraal geregeld en wat decentraal? (ledenadministratie, misintenties, etc.)

Overleg penningmeesters (financiën):

  • Invullen financiële gegevens vitaliteitsscan parochies
  • Wat is er nodig om de financiën te fuseren?
  • Kerkbalans per parochie of centraal?
  • Welke uitgaven kunnen er direct door een parochie worden gedaan na centralisatie financiën? (denk hierbij bijvoorbeeld aan hosties of kaarsen)

Werkgroep gebouwen en terreinen:

  • Uitwerken meerjaren onderhoudsplannen parochies
  • Inventarisatie ontwikkelingen op het gebied van gebouwen en terreinen

Werkgroep begraafplaats:

  • Inventarisatie onderhoud aan de begraafplaatsen
  • Centralisatie van begraafplaatsadministratie

Werkgroep communicatie:

  • Wat wordt er centraal en wat decentraal geregeld (contactpersoon per locatie?)
  • Inventarisatie huidig gebruik communicatiemiddelen per parochie
  • Onderzoek gemeenschappelijk parochieblad (voor/nadelen huidige bladen + wat moet er gebeuren)
  • Onderzoek gemeenschappelijke website (voor/nadelen huidige websites + wat moet er gebeuren)
  • Stappenplan vormen voor de zaken die geregeld moeten worden i.v.m. de nieuwe naam (domeinnaam, logo, vermeldingen naam op website, nieuwsbrief, parochieblad, externe communicatie etc.)

 

Vervolg:

Op 21 mei volgt er een weer een vergadering om de voortgang van de werkgroepen te bespreken.

Het voornemen is om iedere 1,5 maand een update te geven via de website en de nieuwsbrief waarvan een samenvatting in de parochiebladen verschijnt.